Lekcje biologii, geografii, czy też ogólnie mówiąc przyrody, które odbywają się w szkole mogą być ciekawe i interesujące. Jednak dopiero możliwość obcowania, poznawania pewnych informacji na łonie przyrody zaczyna przynosić prawdziwe owoce. Świetnym sposobem prowadzenia zajęć edukacyjnych na świeżym powietrzu są szlaki oraz ścieżki dydaktycznych o tematyce przyrodniczej. Ich zaletą jest to, że mogą z niej korzystać wszyscy. Bez względu na wiek, wykształcenie. Można z nich korzystać samemu, w gronie rodzinnym a także z przewodnikiem. Szczególnie są polecane dla przedszkoli i szkół jako możliwość wyrwania uczniów z ławek szkolnych i możliwość poznania świata w inny sposób niż książki i internet. Przykładowe takie szlaki i ścieżki można znaleźć na terenie Krzesińskiego Parku Krajobrazowego oraz Parku Krajobrazowego „Łuk Mużakowa”.
W związku z tym, szczególnego znaczenia nabierają zajęcia na trasie ścieżek przyrodniczo-dydaktycznych. Są one rodzajem szlaku turystycznego, który został w taki sposób wyznaczony w terenie, aby zaprezentować przyrodę jako zespół elementów i procesów tworzących wspaniały spójny system, będący środowiskiem, w którym żyjemy. Z tego też względu powstaje coraz więcej takich ścieżek i cieszą się one coraz to większą popularnością, gdyż pozwalają uczniom przemierzającym szlak (wraz z nauczycielem) pogłębić wiedzę na temat przyrody i regionu. Zatem dlaczego nie skorzystać z tego co daje nam najbliższe otoczenie i nie wybrać się na takie ścieżki?
Nasz region kryje wiele tajemnic, często ukrytych wśród gęstej roślinność lasów. Przykładami takich niepowtarzalnych skarbów są np. zbiorniki pokopalniane na terenie Parku Krajobrazowego „Łuk Mużakowa”. Dzięki zaangażowaniu Lasów Państwowych wzdłuż tych zbiorników powstała Ścieżka Geoturystyczna „Dawna Kopalnia Babina”, na której dzieci i dorośli mogą dostrzec zależności między tradycją tego regionu, geograficznymi i geologicznymi uwarunkowaniami, które ukształtowały obecny krajobraz. Mogą nauczyć się kreatywnego myślenia, układania ciągów przyczynowo-skutkowych i wyciągania wniosków. Tak w wielkim skrócie można się dowiedzieć skąd się wzięła morena na tym terenie? Skąd się wziął węgiel brunatny lub dlaczego zbiorniki będące tak blisko siebie mają różne odcienie wody? Tego wszystkiego dowiedzieć się można na łonie przyrody.
Praca w terenie stanowi najdoskonalszą pomoc dydaktyczną. Nie jest to sucha wiedza, którą nasze dzieci lub my sami uczyliśmy się z książek. Dlatego warto skorzystać z tego co dają nam najbliższe obszary przyrodnicze i nasz region. Gorąco Państwa zachęcam do skorzystania z możliwości edukacyjnych na ścieżkach dydaktycznych, które oferują Parki Krajobrazowe Województwa Lubuskiego.
Edyta Róż
Starszy specjalista ds. Krzesińskiego Parku Krajobrazowego
i Parku Krajobrazowego „Łuk Mużakowa”